Takana 43 vuotta lappeenrantalaisten rinnalla kulkemista

Lappeenrannan seurakunnan pitkäaikainen kappalainen Mikko Ojanen eläkkeelle.

Mikko Ojanen opaskoiransa kanssa.

Mikko Ojanen aloitti työskentelyn Lappeenrannan seurakunnassa virallisena apulaisena, sittemmin seurakuntapastorina 19.12.1979. Lähtösaarna kuullaan Lappeenrannan kirkossa 25.9.2022 klo 10.

Mikko Ojanen on opaskoiransa kanssa tullut monelle kaupunkilaiselle tutuksi vuosien varrella. Hän on ehtinyt olla monessa mukana ja tuttu paitsi katukuvasta, myös monelle rippikoululaiselle, raamattupiiriläiselle sekä tuttu kasvo kirkollisissa toimituksissa läsnä olleille. Ojanen on myös toiminut seurakuntayhtymän lehden ”Seurakuntatervehdyksen” pitkäaikaisena päätoimittajana ja aktiivisena kehittäjänä. Ojanen pitää pappeutta elämäntapana.
– Mielestäni pappeus ei sitoudu virka-aikaan, vaan olen kokenut kohtaamiset ja keskustelut ihmisten kanssa myös työn ulkopuolella mielekkäiksi ja tärkeiksi.

Ojanen on myös vuosikymmenten ajan toiminut aktiivisesti niin paikallisissa kuin valtakunnallisissakin näkövammaisten järjestöissä. Ensi kosketus järjestötoimintaan tapahtui jo 16-vuotiaana. Tätä nykyä hän toimii Etelä-Karjalan näkövammaiset ry:n varapuheenjohtaja sekä Näkövammaisten kulttuuripalveluissa hallituksessa ja Sokeiden kuunnelmaraadissa ja kulttuuripalveluiden kuvatulkkaustoimikunnassa.
– Kyse on minusta moraalisesta velvollisuudesta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta edistää omia asioitaan ja etujaan. Koen että velvollisuuteni on näin tehdä, koska minulle mahdollisuuksia on suotu, Ojanen sanoo.

Ojanen on paljasjalkainen lappeenrantalainen. Hän on tehnyt koko työuransa Lappeenrannassa.
– Olen kiitollinen Lappeenrannan seurakunnan henkilöstölle siitä arvostavasta ja auttavasta ilmapiiristä, jossa olen saanut töitä tehdä, kiittää Ojanen.
– Näkövammaisuuteni ei ole ollut ongelma sen enempää seurakuntalaisille kuin työtovereillekaan.

Ojanen mainitsee myös Mikkelin hiippakunnan suhtautuneen häneen aina arvostaen, mistä osoituksena varsin aikaisessa vaiheessa saatu rovastin arvo. Tämä ei ole kuitenkaan aina ollut itsestään selvyys, vaan pappisvihkimyksessä tuli vielä vuonna 1979 erityisesti osoittaa, että näkövammastaan huolimatta kykenee hoitamaan papin työtä muiden tavoin.
– Itse olen sitä mieltä, että tietty määrä vaikeuksia tekee ihmiselle hyvää, oppii arvostamaan kädenojennuksia, Ojanen toteaa.

Tulevaisuudessa Ojanen aikoo jatkaa, sopivassa määrin, kirjoittamista sekä yhdistyksissä vaikuttamista.

Kappalainen Mikko Ojanen saarnaa su 25.9.2022 klo 10 Lappeenrannan kirkossa. Messun jälkeen tilaisuudessa kahvitilaisuus.

Tilaisuutta voi seurata myös YouTubesta: https://www.youtube.com/watch?v=LTcsoJZb_vM

2022-09-23 15:48:00.0