Huolettomia (eläke)päiviä kohti

Lappeenrannan seurakuntayhtymän pitkäaikainen toimistosihteeri Anja Kukkonen jää ansaitulle eläkkeelle 1.3.2019. Kolmenkymmenen vuoden työrupeamasta seurakunnalla jää avoimeksi 1,5 kuukautta.

Lappeenrannan seurakuntayhtymän palvelukseen Anja siirtyi Nuijamaan seurakunnasta sen liityttyä Lappeen seurakuntaan. Kirkonkirjat olivat tulleet tutuiksi ja luonnollinen jatko oli seurakuntayhtymän keskusrekisterin palveluksessa.

Keskusrekisteri jää kaipaamaan kaikkea sitä hiljaista tietoa, jota Anjan mukana on kulkenut vuosien aikana.

– Anja on ollut korvaamaton apu Nuijamaan asioiden selvittäjänä ja muistipankkina, kertoo keskusrekisterin hoitaja Marjatta Alatalo. – Saa nähdä kuinka pärjätään – vai piriseekö Anjan puhelin miten tiuhaan, hän naurahtaa.

Läksiäisiä vietettiin joulunalustunnelmissa, jolloin Anja jäi vuosilomille. Juhlakalu meinasi unohtua koko kahvitarjoiluista, kun oli tekemässä töitä viimeiseen asti – harmitellen, että muille jäi keskeneräisiä asioita viimeisteltäväksi.

Mitään erityisiä suunnitelmia tai tavoitteita tuleville eläkepäiville ei ole tehty. – Liikun varmaankin enemmän ja teen mitä huvittaa, hymyilee Anja. – Olo on kuin ”Hulda Huolettomalla”, hän totesi joulun alla.

Pitkän työuran aikana ehtii nähdä yhtä sun toista; erilaisia esimiehiä, työympäristöjä ja toimintatapoja ja -välineitä. Nuijamaan seurakunnasta mieleen ovat jääneet erityisesti pitkäaikainen kirkkoherra Risto "Rippe" Savolainen, joka sai rennolla savolaishuumorillaan seurakuntalaiset viihtymään. Anjan kertoman mukaan Rippe oli hyvin pidetty seurakuntalaisten keskuudessa. Mieleen on myös jäänyt seuraava ja viimeinen Nuijamaan kirkkoherra Irma Kalke, joka osasi vetää seurakuntalaiset yhteisiin projekteihin, esimerkkeinä Nuijamaan 100-vuotis näytelmä, hautausmaan rautaportti-hanke sekä monta muuta asiaa.

– Olen pitänyt työstäni ja työyhteisöstä. Kirkkoherranviraston, seurakuntasihteerin ja hautatoimen työ on ollut sopivan haasteellista, Anja tuumii.

Suurimmat muutokset työpaikassa ovat Anjan mukaan olleet kirkkoherranviraston siirto pappilan päädystä seurakuntatalolle ja Nuijamaan seurakunnan liityttyä Lappeen seurakuntaan, työpaikan siirtyminen keskustaan keskusrekisteriin ja sitä kautta sopeutuminen uuteen työpaikkaan ja uuteen työyhteisöön.

Suuri muutos on tapahtunut myös digitalisaation myötä. – Työuraa aloittaessa tehtiin kaikki käsin ja loppuvaiheessa aikaa kului koko ajan uudistuvien järjestelmien ja välineiden opetteluun, kertoo Anja.

Muutoksia ja uusia asioita on tulossa keskusrekisteriin ja seurakuntiin jatkossakin, mutta Anjan mielestä myönteinen asenne uudessa tilanteessa avaa uusia näköaloja. – Jatkuva muutos on ollut paitsi haasteellista, myös innostavaa.

Lappeenrannan seurakuntayhtymän keskusrekisteri, kuten koko yhtymän henkilöstö jäävät kaipaamaan aina ystävällistä ja palvelualtista Anjaa, mutta toivottavat leppoisia, liikunnallisia ja huolettomia eläkepäiviä Nuijamaalle.

– Kaikkiaan olen kiitollinen että olen saanut olla Nuijamaan seurakunnan/seurakuntayhtymän palveluksessa lähes 30 vuotta ja kiitollinen myös tästä uudesta eläke-ajasta ansiotyön jälkeen, summaa Anja ja toivottaa kaikille seurakuntayhtymän työntekijöille ja seurakuntalaisille iloista ja mukavaa kevättä!

Eija Fabritius