Lappeenrannan seurakunnan kesässä tapahtuu monenlaista

Seurakunnan kesäaika ei lomista huolimatta tyrehdy, vaan järjestämme monenlaista toimintaa. Tervetuloa mukaan - tietoja tapahtumistamme löydät näiltä verkkosivuiltamme mm. tapahtumakalenteristaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ke 5.6. Lappeenrannan kirkon pihalla vietettiin vallimuskareita. Monenikäiset kirkkomuskarilaiset ja Koulukatu kympin kesäkerholaiset saivat nauttia ihanasta kesäpäivästä kirkon valleilla seikkaillen ja piknikherkkuja syöden. Muskarikanttori Marjo-Riitta Lehtosen johdolla kierrettiin kirkkoa reippaasti laulaen. Helluntai on kristillisen kirkon syntymäpäivä ja lapset pohtivat Reetta Karjalaisen avulla, minkä ikäinen on Lappeenrannan kirkko ja minkä ikäinen on koko kristillinen kirkko. Synttärisankarille eli kaikille meille kristityille laulettiin tietysti myös onnittelulaulu.

Kirkkomuskarissa ulkoiltiin ja tutustuttiin soittimiin.
Kirkkomuskarit toimivat mainiosti myös luonnon helmassa.

Sunnuntaina 2.6.2019 vietettiin ensimmäistä kertaa valtakunnallista Kummipäivää. Kummipäivän ideana on tarjota tekemistä ja yhdessä olemista kummille ja kummilapselle. Kummisuhde on parhaimmillaan yksi elämän tärkeimmistä ihmissuhteista, jolle kannattaa antaa aikaa. Tiistaina 18.6.2019 kummitoiminta jatkui kummiottelun merkeissä: kello 18 Lappeenrannan Vanhalla kentällä Pesä Ysit kohtaa Lapuan Virkiän. Ottelussa oli seurakuntien järjestämää ohjelmaa niin kummeille kuin kummilapsillekin aurinkoisessa säässä.

Leppoisat Kesälauluillat Lappeenrannan kirkon portailla jatkuvat myös tänä kesänä. Yhdessä laulaminen tekee tutkitusti hyvää. Kun vielä saa laulaa kauniin tiilikirkon portailla ihanan puiston keskellä suloisessa kesäillassa, niin sielu ja ruumis lepäävät.  Iltoihin on valittu laulukirjat, mistä laulamme: 12.6. laulettiin Viisikielisestä, 10.7. on vuorossa riparilaulut ja 7.8. Uudet virret. Laulajat saavat myös toivoa lauluja, mitä kanttorin säestyksellä laulamme. Ilta päättyy aina Helmi-kärryn kahvi/tee-tarjoiluihin. (Sateen sattuessa laulamme kirkon alasalissa)

Perinteinen Juhannusaaton aattoilta järjestetään Piiluvan leirikeskuksessa pe 21.6. klo 18 Taipalsaarentie 476. Ohjelmassa muun muassa lipunnosto sekä kahvit. Paikalla myös Lappeenrannan seurakunnan uusin pappimme, Pasi Riepponen. Tule yhteiseen juhlaamme olemaan, laulamaan ja tutustumaan sekä viettämään juhannusta yhdessä.

Bussi lähtee klo 17.30 matkakeskuksesta – Peltolan koulu - Kouluk. 10 – Tyysterniemi – Voisalmi – Piiluva. Paluukuljetus noin klo 20.30. Hinta yht. 5 € kerätään Piiluvassa.

Diakoniatyön toiminta on kesäkuukausina hiukan erinäköistä kun talvella. Meille on tullut perinteeksi tehdä päivän retki kesäkuun alussa. Mukana on ollut nelisen kymmentä retkeläistä ja kohde on ollut sopivan automatkan päässä. Tänä kesänä retki suuntautuu Kouvolaan. Tutustumme kaupunkiin, käymme mm. keskuskirkossa ja Valkealassa Puotimuseossa. Kesällä työttömille tarjoillaan saunomis mahdollisuutta ja HELMI-kärry on myös liikkeellä. Sen huomatessasi tule rohkeasti jututtamaan työntekijöitä kahvikupposen äärelle.

Nuorisotyössä kesä menee pääosin rippikoululeireillä. Lappeenrannan seurakunnalla on tänä kesänä viisi leirimuotoista rippikoulua. Rippikoulu on seikkailu, jonka voi kokea vain kerran. Se on kirkon kasteopetusta, jonka aikana nuori saa eväitä elämäänsä, kun yhdessä muiden nuorten ja seurakunnan aikuisten kanssa pohditaan elämään ja uskoon liittyviä asioita. Päivät koostuvat oppitunneista – joissa pääsee itse tekemään, kokemaan ja pohtimaan – sekä yhdessä vietetystä ajasta, iltaohjelmasta, hyvästä ruoasta, laulusta ja naurusta.