Rukoilemme rauhan puolesta

rauhankyyhky, kädet, ukrainan värit

Viime lauantaina veisasimme hautajaisissa virren 600. Sen neljännessä säkeistössä lauletaan: ”Kun pahan valta kasvaa ympärillä, vahvista ääni toisen maailman, niin että uuden virren sävelillä kuulemme kansasi jo laulavan.” En tiedä kuinka sinä tulkitset tuota virren säettä tänä päivänä. Itse näen Euroopassa alkaneen sodan tuona pahan valtana. Emme tiedä mihin se meitä vie. Äänet sodasta voi ahdistaa, pelottaa, hämmentää mieliämme, vaikka emme ole sodan keskiössä.

Kristittyinä meidän on tuotava tähän aikaan toisenlaista ääntä. Piispat ovat kehottaneet seurakuntia järjestämään rukoushetken rauhan puolesta ja soittamaan kirkonkelloja tänään 24.2. klo 19.00. Kirkonkellojen lisäksi monissa kirkoissa kokoonnutaan rukoilemaan rauhan puolesta.

Kristittyinä meidän tehtävämme on rukoilla maailmaan rauhaa. Meidän tehtävämme on tuoda toivoa ahdistuksen, pelon ja hämmennyksen keskelle. Tuo virsi 600 päättyy ”Illasta aamuun kanssamme on Luoja. Häneltä saamme huomispäivänkin.” Kaiken keskellä saamme luottaa Jumalan huolenpitoon.

Hannu Haikonen

Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja

Rukoushetket rauhan puolesta Lappeenrannan kirkoissa tänään to 24.2.2022 klo 19

Joutsenon kirkko

Lappeen Marian kirkko

Lappeenrannan kirkko

Lauritsalan kirkko

Sammonlahden kirkko

Soitamme kirkoissamme rauhankelloja rauhan puolesta.

2022-02-24 12:56:56.0