Kirkkoherra Juha Eklundille kirkkohallituksen  Pro ecclesia -mitali

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus on myöntänyt kokouksessaan 22.2.2022 viisi Pro ecclesia -mitalia. Etelä-Karjalan rovastikunnan lääninrovasti, Sammonlahden seurakunnan kirkkoherra Juha Eklund oli yksi Pro ecclesia -mitalin saaneista.

Pro ecclesia -mitali

Kuva: kirkon kuvapankki/Aarne Ormio

Muita mitalin saaneita ovat rovasti Raimo Karvonen (Oulun hiippakunta), opettaja Hannu Laasio (Espoon hiippakunta), kirkkoherra Heimo Hietanen (Turun arkkihiippakunta) sekä toiminnanjohtaja Erkki Juhani Haarala (neuvottelukunnan esitys).

(Kirkkohallitus myönsi viisi Pro ecclesia -mitalia - evl.fi 22.2.2022Linkki avautuu uudessa välilehdessä)

Kunniamerkki myönnetään erityisen ansioituneesta kirkon työstä

Kirkkohallitus voi myöntää mitalin henkilölle, joka on erityisen ansioitunut kirkon työssä paitsi seurakunnan, myös hiippakunnan ja kokonaiskirkon tasolla.

Kunniamerkkiesityksen perusteluissa todetaan, että Juha Eklund on toiminut erilaisissa kirkon tehtävissä aina vuodesta 1984 alkaen. Eklund on toiminut pitkään sotilaspastorina Pohjois-Karjalan Prikaatissa, ja hänen toiminnassaan näkyy syvä isänmaallisuus. Juha Eklund on Suomen lisäksi työskennellyt kirkon ulkomaalaisneuvoston palveluksessa Sveitsissä sekä Saksan ev.lut. kirkon ulkomaalaistyössä. Ulkomailla toimiessaan hän on joutunut vastaamaan kokonaisvaltaisesti kaikista seurakuntansa tehtävistä, sillä muuta palkattua työvoimaa ei ole ollut.

Ulkomaalaistyö sekä sotilaspastorina toimiminen ovat antaneet Eklundille vahvan pohjan vapaaehtoistyön kehittämiseen Sammonlahden seurakunnassa ja koko Lappeenrannan seurakuntayhtymän alueella. Eklundin aloitteesta ja johdolla Lappeenrannan seurakuntayhtymän alueelta on kerätty iso vapaaehtoisten joukko, joka on olut mukana useina vuosina mm. Lappeenrannan lumikirkon rakentamisessa, hautausmaiden siivoustalkoissa sekä leirikeskusten ja kirkkojen ulkoalueiden siivouksessa.

Eklund on ollut myös kehittämässä alueellista ekumeenista toimintaa. Juha Eklundin aktiivisuus työssä ja työn ulkopuolella on nähty laajemminkin ja hänet on määrätty ensin Lappeenrannan rovastikunnan lääninrovastiksi ja edelleen Etelä-Karjalan rovastikunnan lääninrovastiksi 1.5.2019-31.12.2023. Lappeenrannan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajana hän on toiminut vuosina 2015-2018. Juha Eklund on aktiivisesti mukana myös Paavali Juusten Säätiön hallintoneuvostossa sekä Lions-järjestön toiminnassa.

Pro ecclesia -mitalista

Seurakuntatyön kunniamerkin nimeksi vahvistettiin Pro ecclesia -mitali (pro ecclesia = kirkon puolesta) kirkkohallituksen täysistunnossa helmikuussa 2014.

Suomen Tasavallan Presidentti myöntää virallisia kunniamerkkejä, kirkkojemme arkkipiispat puolivirallisia. Puolivirallisiin kunniamerkkeihin luetaan myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallituksen täysistunnon päätöksellä jaettava Pro ecclesia -mitali. Puolivirallisia kunniamerkkejä on oikeus kantaa virallisten kunniamerkkien ohella.

Mitaleita myönnetään suhteellisen tiukoilla kriteereillä ja se rinnastuukin siinä suhteessa Pro Finlandia -mitaliin.

Wed Feb 23 12:03:00 EET 2022