Juhlimassa Viipurin kirkolla

Viipurin Pietari-Paavalin kirkko vihittiin uudelleen käyttöön vuonna 1991. Sitä ennen tämä alun perin saksalaisruotsalainen kirkko ehti toimi varastona ja klubina ja sen alttari ja urut tuhottiin, vaikka se selvisikin toisesta maailmansodasta ilman vaurioita. Suomalaiset ovat olleet vahvasti mukana kirkon käyttöönotossa ja kunnostuksessa.

Viipurin kirkon urut_M.jpg

Juhlimassa Viipurin kirkolla

KUN VIIPURI joutui Neuvostoliiton haltuun jatkosodan jälkeen, kirkot valjastettiin maallisen käyttöön. Niin kävi myös Viipurissa osoitteessa Pionerskaja 6 sijaitsevalle Inkerin kirkkonakin tunnetulle Pietari-Paavali kirkolle ja siitä tuli klubi ja varasto. Tuona aikana kirkon alttari ja urut tuhottiin.
          Ajat muuttuivat ja Viipuriin perustettiin 29.6.1989 pieni evankelisluterilainen seurakunta, johon kuului 16 jäsentä ja joka ryhtyi pitämään jumalanpalveluksia koulussa numero 10. Kaksi vuotta myöhemmin puolustusministeri Jazovin määräyksestä Pietari-Paavalin kirkko luovutettiin Viipurin luterilaisen seurakunnan käyttöön ja sitä alettiin kunnostaa alkuperäiseen käyttöön. Seurakunnan ensimmäiseksi kirkkoherraksi kutsuttiin Aimo Kymäläinen ja vuosina 1993–96 kirkkoon tehtiin suuri remontti.

Sanojen ja tekojen yhteistyötä

Rovasti Jorma Taipale on ollut mukana seurakuntien yhteistyössä alusta eli vuodesta 1991 alkaen. Hän osallistui vaimonsa kanssa juhlavieraana myös uudelleen vihkimisen 25-vuotisjuhlaan ja piti saarnan.
             - Tapahtuma alkoi jumalanpalveluksella klo 11 ja jatkui välittömästi 25-vuotisjuhlalla, Taipale kertoo.
             - Juhlassa puhuivat ja toivat tervehdyksen oman piispamme Seppo Häkkisen ohella myös Viipurin kaupungin ja ortodoksisten seurakuntien edustajat, joille Viipurin luterilaisen seurakunnan kirkkoherra Vladimir Dorodnij antoi tunnustusta hyvästä yhteistyöstä, Taipale kertoo.
             Kirkkoherra Dorodnyi kiitteli kirkon naapurissa olevan ortodoksisen kirkon kirkkoherraa, isä Leoa, joka on ollut melkein kuin isä hänellekin. Myös joidenkin Inkerin kirkon seurakuntien papit sekä Jorma Susi Lappeenrannasta puhuivat juhlassa.
            Ystävyysseurakunnan tervehdyksen ja lahjan toi ystävyysseurakuntatoimikunnan nykyinen puheenjohtaja Ilpo Talikka. Hän kertoi suomalaisen talkooporukan korjaustöistä Viipurin kirkossa, joita toivon mukaan voidaan jatkaa ensi vuonna.
          Juhlassa oli myös runsas musiikkiohjelma, jossa lappeenrantalaisten lauluryhmä esitti muutamia lauluja messun ja juhlan aikana.

Evankeliumi kuuluu kaikille kansoille. "Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät." (Ef. 2:19).

2016-06-15 15:28:00.0