Ilkivaltaa vastaan vapaaehtoisten voimin

kuuset Lepolan kappelin seinustalla

Viime viikonlopun Lepolan kappeliin kohdistuneeseen ilkivaltaan saatiin nopea apu paikallisilta ihmisiltä. Avun perillemenossa auttoi somen voima.

Lauantai-aamuna havaittuihin töherryksiin tarttui ensimmäisenä Lepolan hautausmaan työnjohtaja Mika Puustinen saapuessaan lauantain aamuvuoroon. Seinät peitettiin välittömästi saatavilla olleilla materiaaleilla, sillä kappelissa oli lauantaille tiedossa 5 siunausta.

Saattoväen lisäksi Lepolassa liikkuu aina myös muita hautausmaakävijöitä. Moni ohikulkija järkyttyi töherryksistä ja asia levisi nopeasti Facebookin Lappeenranta-ryhmässä ja median tietoisuuteen.

Myös Teppo Märkälä huomasi kuvan kappelin seinästä paikallisesta facebook-ryhmästä. – Minulle tietyt paikat ovat pyhiä ja mietin siinä, että miltä minusta tuntuisi mennä omaisen siunaustilaisuuteen jos vastassa olisi tuollaiset töherrykset, Märkälä kertoo lauantaiaamuisia tunnelmiaan. – Meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun.

Märkälän mieleen tuli ensimmäisenä paikallisten Rotareiden Saimaan puhdistusta varten keräämät kuuset. Märkälä itse ei kuulu Rotareihin, ja ensimmäiseksi hän soittikin Saimaariumiin Kari-Matti Vuorelle. Saimaarium vastaa ”puulla puhtaaksi” -hankkeesta, johon kuusten kerääminenkin liittyy.

Lupa kuusten lainaamiseen heltisi heti, ja tunti facebook-päivityksen näkemisestä peräkärry oli auton perässä ja matka kohti kuusten varastointipaikkaa alkanut. Märkälä haluaakin kiittää Rotary-yhdistystä siitä, että sai käydä lainaamassa kuusia Lepolaa varten. Kuuset on tarkoitus palauttaa alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa, kun Lepolan kappelin seinät on saatu puhdistettua.

Märkälän teko noteerattiin myös sosiaalisessa mediassa ja hyväntekijälle satoi keskusteluissa kiitosta. Märkälä itse kokee tehneensä vain lähimmäisen teon - ”tee toiselle mitä toivoisit itsellesi tehtävän”. Hän toivookin, että tahallisesti ei vahingoiteta toisen omaisuutta millään tavalla.

Kappeliin kohdistunutta ilkivaltaa paheksutaan laajalti

Sosiaalisen median keskusteluista voi päätellä, ettei turvallisuusalalla työskentelevä Märkälä ole ajatuksineen yksin. Kaupunkilaiset haluavat kunnioittaa seurakunnan tiloja ja samalla omaisia. Vainajan hautaan siunaaminen yksi pyhistä sakramenteista, puhumattakaan omaisille herkästä ja tärkeästä hetkestä.

Sosiaalisessa mediassa ja paikallisessa lehdessä esiin nostettu ilkivalta on paheksuttanut ihmisiä laajalti ja herättänyt halun auttaa. Myös vastikään Lappeen kirkkoa kohdannut ilkivalta muistettiin. Niin kirkon kuin kappelin seinien töhrintä koettiin moraalisesti arveluttavana.

Hautaustoimen päällikön Seija Kuosmanen haluaa kiittää kaikkia apua tarjonneita ja tilanteessa auttaneita. – Olemme todella kiitollisia kaikille vapaaehtoisille avusta tai sen tarjoamisesta, on mukavaa huomata, että jotkin asiat ovat selvästi ihmisille pyhiä, riippumatta henkilökohtaisista katsantokannoista.

Lappeenrannan seurakuntayhtymä haluaakin julkisesti kiittää kaikkia asiassa auttaneita ja apua tarjonneita sekä hengessä myötäeläneitä. – Seurakunta on yhteisö, jonka voima tuli näin toteennäytetyksi, iloitsee Lappeen seurakunnan kirkkoherra Mika Lehtola.

2021-03-18 14:16:14.0