Nuijamaan kirkon edusta uudistuu

Nuijamaan kirkko, kirkon piha, puita

Nuijamaan kirkkopiha

Nuijamaan perinteikäs kirkkopiha tulee kokemaan muodonmuutoksen lähiaikoina. 13 vanhaa ja huonokuntoista puuta poistetaan ja tilalle istutetaan vähintään 9 uutta taimea.

Nuijamaan kirkkopihalla seisoo suuria ja iäkkäitä puuvanhuksia. Monen elämänkaari on tullut päätökseensä, mikä näkyy puiden huonona kuntona tai rungon halkeamina. Pakurikääpä on pesinyt moneen puuhun ja puut ovat monin paikoin harsuntuneita.

Lappeenrannan seurakuntayhtymän hautaustoimi on yhdessä Lappeenrannan kaupungin rakennusvalvonnan kanssa pitänyt katselmuksen 11.3.2021. Kaatolupa on annettu kaikkiaan 13 puulle niiden kunnon vuoksi.

- Nyt kaadettavat puut ovat niin huonokuntoisia, että mikäli niistä vain osa poistettaisiin, jäisi tuulikuorman vastaanottaminen jäljelle jääville, huonokuntoisille puille. Tällöin on suuri riski sille, että puut kaatuvat esimerkiksi kirkopäälle, sanoo Lappeenrannan seurakuntayhtymän hautaustoimen päällikkö Seija Kuosmanen.

Kaadettaviin puihin kuuluvat kirkkopihan vaahtera, omenapuu, koivuja sekä sembramänty. Kaatolupa velvoittaa istuttamaan tilalle vähintään 9 uutta puuta. Suunnitelmissa on istuttaa kirkkorakennuksen eteläpuolelle vähintään 7 ja pohjoispuolelle muistomerkin läheisyyteen vähintään 2 puuntainta.

Kaatotyöt aloitetaan aikaisintaan viikon 12 loppupuolella ja tarkoitus on saattaa työ loppuun tämän kevään aikana. Kuosmasen mukaan uusien taimien istutus on vuorossa keväällä kasvukauden alussa. Tällä hetkellä suunnitelmissa on istuttaa ainakin tammia ja koivuja.

- Maisema on varmasti monelle kyläläiselle outo ja karu jonkin aikaa vanhojen ja tuttujen puiden hävittyä maisemasta. Puut ovat kuitenkin nykyisessä kunnossaan vaarallisia kirkkopihalla kulkijoille sekä rakennuksille, joten joudumme ne uusimaan, sanoo Kuosmanen.

Lisätietoja:

hautaustoimen päällikkö Seija Kuosmanen

p. 040 312 6250

seija.kuosmanen@evl.fi

Kuva, joka sisältää kohteen puu, lumi, ulko, kasvi

Kuvaus luotu automaattisesti

Monet kirkkopihan puista ovat haljenneet rungostaan. Kuva: Seija Kuosmanen

Kuva, joka sisältää kohteen lumi, puu, ulko, hiihtäminen

Kuvaus luotu automaattisesti

Nuijamaan kirkon ympäristössä on runsaasti iäkkäitä ja huonokuntoisia puita, jotka tullaan korvaamaan uusilla taimilla. Kuva: Seija Kuosmanen

Kaadettavat puut ovat huonokuntoisia ja siten vaarallisia kirkkopihassa liikkuville. Kuva: Seija Kuosmanen

Wed Mar 17 16:27:00 EET 2021