Lappeenrannan seurakuntayhtymälle KIVIpalkinto hyvästä yhteistyöstä kivialan kanssa

kivipalkinto_2021_muistokivi_M.jpg

Tiedote. Julkaistu: 10.03.2021, 13:05
Kivi ry

Luonnonkiviteollisuutta edustava Kivi ry jakoi tänään Lappeenrannan seurakuntayhtymälle vuoden KIVIpalkinnon. Nyt toista kertaa jaettava tunnustus kertoo hyvästä seurakuntien ja kivialan toimijoiden yhteistyöstä. Lappeenrannan hautausmailla käytetään paljon suomalaista ja myös paikallista luonnonkiveä.

Lappeenrannan seurakuntayhtymän hautaustoimen päällikkö Seija Kuosmanen kertoo KIVIpalkinnon tulleen yllätyksenä. Arvokas tunnustus on hieno vastaanottaa. Palkinto kertoo toimivasta ja luottamuksellisesta suhteesta, jota Lappeenrannassa on rakennettu pitkään ja onnistuneesti eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Lappeenrannan seurakuntayhtymään kuuluvat Joutsenon, Lappeen, Lappeenrannan, Lauritsalan ja Sammonlahden seurakunnat. Seurakunnilla on kahdeksan hautausmaata, mutta hautaustoimi vastaa myös Lappeenrannan keskustassa sijaitsevan sankarihautausmaan hautaamisista ja muistomerkkikivistä. Sankarihautausmaa on kaupungin ylläpitämä.

Lappeenrannan seurakuntien hautausmailla ja seurakunnan muissakin kohteissa käytetään niin ympäristörakentamisessa kuin muistomerkeissäkin runsaasti kiveä. Parhaillaan on menossa esimerkiksi Ristikankaan hautausmaan muualle haudattujen muistelupaikan rakentaminen, jossa kiveksi on valittu Mäntsälän punainen Aurora. Kivi on materiaalina käytössä myös esimerkiksi kappelien pihoilla katteena ja levähdyspaikkoina on kivipenkkejä.

”Lähes kaikki omaiset haluavat läheistensä haudalle muistokiven, ja meillä Lappeenrannassa hautakivet ovat toisinaan myös paikallista kiveä, kuten Ylämaalta louhittua kiveä. Kivi on materiaalina ikuinen. Se myös symboloi ikuisuutta, kestävyyttä ja ajattomuutta. Kivi on lisäksi ympäristöystävällinen valinta, ja pyrimme kierrättämään vanhoja hautakiviä uudelleen työstettäviksi. Valitettavasti hautausmailla esiintyy ilkivaltaa, ja kivi kestää tämän puuta ja rautaa paremmin”, Seija Kuosmanen kertoo.

KIVIpalkinnon perusteluissa Kivi ry toteaa, että kivialan toimijat ovat antaneet kiitosta Lappeenrannan seurakuntayhtymän kanssa työskentelystä. Kiviliikkeiden on ollut helppo toimia hautaustoimen tekemien yhteisten pelisääntöjen avulla.

”Kiviliikkeet kertovat, että työskentely on helppoa, apua on tarjolla ja luvat hoituvat helposti kuntoon. Hyvä yhteistyö tekee prosessista sujuvan myös omaisten eli kiviliikkeiden asiakkaiden kanssa”, Kivi ry:n toiminnanjohtaja Sini Laine kertoo.

Hautaustoimen päällikkö Seija Kuosmanen on mielissään saadusta palautteesta. Seurakunnassa on niin hautauspalveluissa kuin asiakaspalvelussakin tavoitteena hyvä ja tasapuolinen palvelu.

”Seurakuntayhtymällä on hautaustoimen säännöt, ja esimerkiksi kivilupien hakeminen on keskitetty yhteen osoitteeseen. Henkilökuntamme on aina valmis auttamaan”, Kuosmanen toteaa.

KIVIpalkinto jaettiin keskiviikkona 10. maaliskuuta Suomen Hautaustoiminnan keskusliiton koulutuspäivien webinaarin yhteydessä.

Lisätietoja:

Seija Kuosmanen, hautaustoimen päällikkö, Lappeenrannan seurakuntayhtymä