Lappeen kirkon mustissa kirkkotekstiileissä on käärinliina ja kyyneleitä

Lappeen kirkossa kiirastorstain viimeisen ehtoollisen messun jälkeen laskeudutaan pitkäperjantaihin. Siniset kirkkotekstiilit, kukat ja kynttilät viedään pois. Valo vähenee ja urut hiljenevät. Seurakunta laulaa: Käy yrttitarhasta polku. Alttari ja saarnatuolin kirjateline puetaan mustiin kirkkotekstiileihin. Musta on syvän surun väri, Jeesuksen kuoleman väri.

Musta antependium, yksityiskohta, 2016, Helena Vaari_L.jpg

Uusissa mustissa kirkkotekstiileissä on vahvaa symboliikkaa. Antependiumiin eli alttarivaatteeseen on kirjottu pellavainen käärinliina ja viisi punaista ruusua. Valkoinen käärinliina on ryppyinen, ja punaisella silkkilangalla kirjotut verijäljet kertovat Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta, julmasta kuolemasta. Viisi ruusua ovat Jeesuksen viiden haavan symbolit.

Saarnatuolin kirjaliinassa on punainen risti. Sen ympärille on ommeltu pieniä korukiviä, kirkkaita vuorikiteitä. Ne kimmeltävät kuin kyyneleet tai hikipisarat.

Tekstiilitaiteilija Helena Vaari on ommellut myös kaksi mustaa papin stolaa. Stolien vasemmalle puolelle on kirjottu Kauskilan risti ja oikealle Raamatun kohdat Jeesuksen kuolemasta (Mark. 15: 33–41 sekä Luuk. 23:32–43).

– Suosittelen kaikkia osallistumaan kiirastorstain messuun ja pitkäperjantain sanajumalanpalvelukseen ja kokemaan vahvan sanoman surusta ja Jeesuksen kuolemasta. Ilman sitä emme voisi viettää ylösnousemuksen juhlaa pääsiäisyönä, Helena Vaari sanoo.

2016-03-09 14:56:00.0