Yhdeksän paria sanoo tahdon Lappeenrannan kirkon vihkipäivässä la 10.10.

Lappeenrannan seurakuntien yleiset vihkipäivät saavat jatkoa la 10.10.2020 Lappeenrannan kirkossa pidettävässä vihkipäivässä, johon vihittäviksi on ilmoittautunut peräti yhdeksän paria. Vihkimisiä suoritetaan kirkkosalissa sekä kappelissa klo 16–20 puolen tunnin välein.

Hääpari ulkona.

Yleinen vihkipäivä on muodostunut Lappeenrannan seurakunnissa jo perinteeksi. Mukaan lähdettiin pääkaupunkiseudun seurakuntien järjestämän hääyö-konseptin innoittamana, ensimmäinen vihkipäivä järjestettiin Lappeenrannassa vuonna 2011.
Lappeenrannan seurakunnat ovat vuosittain tarjonneet yhteistä vihkipäivää, jolloin vihkiparien on vaivatonta järjestää kirkkohäät – joko suuremmalla tai pienemmällä vierasjoukolla tai vain kahden, sillä todistajatkin saadaan tarvittaessa seurakunnan vapaaehtoisista. Tänä vuonna suurin osa vihkitilaisuuksista toteutetaan pienen vierasjoukon kesken – tai ihan kahden. Vain yhdessä vihkimisessä on muutaman kymmenen vieraan joukko.
Vihkipäivänä parien ei tarvitse järjestää myöskään kahvitusta, vaan seurakunta tarjoaa vihkipäivänä vihityille ja heidän vierailleen kakkukahvit. Myös tänä vuonna, korona-ajasta huolimatta, on mahdollisuus osallistua seurakunnan järjestämille kakkukahveille. Tosin suurin osa pareista ei tällä kertaa osallistu kakkukahveille, vaan jatkaa hääiltaa muualla.
– Lappeenrannan kirkon tilat ovat monipuoliset ja hääseurueet voivat kulkea toisiaan kohtaamatta, kertoo tämän vuotisesta tapahtumasta vastaava pastori Reetta Karjalainen.
– Huolehdimme tilojen turvavälien toteutumisesta ja riittävien hygieniatoimenpiteiden mahdollisuuksista ohjeiden mukaisesti, hän korostaa.
Käytettävissä on käsienpesumahdollisuus, käsidesit ja saatavilla on myös kasvomaskeja niitä haluaville.

Vihkipäivä helpottaa häästressiä

Vihkipäivä sopii siis mainiosti heille, jotka haluavat välttää turhaa stressiä ja järjestelyjä, mutta haluavat tulla vihityiksi kirkossa. Vihkimiset tapahtuvat puolen tunnin välein, joten jokainen tilaisuus on oma, yksityinen vihkitilaisuutensa. Mistään liukuhihnatilaisuuksista ei siis ole kyse, vaan jokaisesta pyritään luomaan vihittävälle parille omannäköinen tilaisuus.
Kirkkosalissa on käytettävissä kanttori, eli halutessaan alttarille voi astella häämarssin tahtiin. Vihkimiseen osallistuu pareja useista seurakunnista ja vihkitilaisuudesta saa mukaansa sen oman seurakunnan vihkiraamatun. Vihkimisten lisäksi vihkipäivässä voidaan siunata avioliitto tai uusia valat amerikkalaiseen tyyliin.
– Tänä vuonna vihille tahtovien määrä on yllättänyt positiivisesti. Iskevä päivämäärä 10.10.2020 vaikuttaa jonkin verran, mutta vielä enemmän ehkä koronatilanne. Isoja juhlia ei voisi kuitenkaan järjestää ja epävarmat ajat ovat saaneet monet parit miettimään yhteistä elämäänsä ja tulevaisuutta. Avioliiton solmiminen tuo turvaa, pohtii Karjalainen.
Erilaisia vihkipäiviä ja -iltoja tai hääöitä järjestetään eri puolella Suomea. Lappeenrannan yleiset häätapahtumat pohjautuvat pääkaupunkiseudulla 2000-luvun alkupuolella aloitettuihin hääyö-tapahtumiin. Tänäkin syksynä hääyö-tapahtumia järjestetään useilla paikkakunnilla. (https://evl.fi/haayo)

Lappeenrannan tämänvuotisesta vihkipäivästä voi kysyä lisätietoa pastori Reetta Karjalaiselta, puh. 040 3126 307, reetta.karjalainen@evl.fi.

2020-09-30 13:40:00.0