Kasteella on yhä merkitystä

pappi kastaa lapsen

Kasteella on perinteisesti ollut vahva asema paitsi kirkossamme myös osana suomalaista kulttuuria. Viime vuosien aikana perinne tuoda lapset kasteella on ollut kovassa murroksessa. Monin paikoin tämä perinne on jo lähes kokonaan katkennut.

Kirkossamme on parhaillaan menneillään kolmivuotinen Kaste ja kummius -hanke. Taustalla on kasteen suosion suhteellisen nopea lasku 2010-luvulla. Myös kasteen kulttuurinen asema ja tulkinta ovat muutoksessa: yhä useammassa perheessä päätös lapsen kastamisesta halutaan jättää lapselle itselleen. Kummius on edelleen kulttuurissamme vahvasti myönteistä, vaikkakin kummiuden käsite on laajentunut kirkollisen käytön ulkopuolelle.

Lappeenrannan seurakuntayhtymä järjestää rovastikunnallisen Kaste ja kummius -seminaarin, jossa pohditaan kasteen, kummiuden ja kasvun polun kysymyksiä oman työn näkökulmasta Sammonlahdessa torstaina 30.8.2018 klo 8.15-15.00. Päivän suunnittelussa ja toteutuksessa ovat mukana Jaana Pussinen ja Marjo-Riitta Lehtonen Lappeenrannan seurakuntayhtymästä, Päivi Erkkilä Mikkelin tuomiokapitulista sekä Katri Vappula ja Jari Pulkkinen kirkkohallituksesta.

Kastepäivässä kasteelle ovat tervetulleita kaiken ikäiset lapset

Lappeenrannan seurakuntayhtymä järjestää lauantaina 22.9. kastepäivän Lauritsalan kirkolla klo 12-18. Kastepäivä on tarkoitettu kaikille 0-14 -vuotiaille, joita ei ole aiemmin kastettu.

– Haluamme tehdä näkyväksi sitä, että kastaa voi muutoinkin kuin vauvana, tähdentää Lauritsalan seurakunnan seurakuntapastori Jaana Pussinen. - Kastepäivä on hyvä tilaisuus myös ensi vuoden rippikoululaiselle tulla kastetuksi ennen rippikoulun käymistä, Pussinen lisää. Kasteelle voi tuoda lapsen, jonka toinen huoltajista on evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.  Lisäksi tarvitaan kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia.

Seurakuntayhtymässä on huomattu, että kastepäivälle on tarvetta.

– Moni on saattanut miettiä vuosiakin, että kun ei ole vauvana kastettu, onko se yhä mahdollista ja millä tavalla, sanoo Pussinen. – Kastepäivä on tällaiseen tilanteeseen erinomainen. Jokainen kaste on oma tilaisuutensa ja tilan voi valita kirkkosalin tai seurakuntakodin pienen salin väliltä. Juhlavan kastehetken saa pienellä vaivalla.

Seurakunnat tarjoavat ilmaiset kakkukahvit kaikille kastepäivään osallistuville.

Kastepäivään voi vielä ilmoittautua: anja.kukkonen@evl.fi, p. 040 3126 280

Lisätietoja molemmista tilaisuuksista: