Hoosianna, hoosianna!

Suomen kirkkosalit kaikuvat ensimmäisenä adventtina Hoosiannaa Jeesuksen Jerusalemiin saapumisen muistoksi ja samalla joulun ajan sekä uuden kirkkovuoden alkamisen kunniaksi. Adventin riemukas sanoma täyttää paitsi kirkkojen holvit myös sydämen.

Jeesus ratsastaa aasilla palmunlehväin reunustamaa kunniakujaa pitkin iloitsevan kansan saattelemana. Kuningas otetaan vastaan tervetulotoivotuksin, lauluin ja huilunsoitoin. Riemulauluin alkavalla juhlalla kristikunta ympäri maailmaa valmistautuu joulun, Jeesuksen syntymäjuhlan, viettoon, joista neljää edeltävää sunnuntaita kutsutaan adventtisunnuntaiksi.

Adventti aloittaa valmistautumisen jouluun. Suomessa on viime vuosikymmeninä yleistynyt perinne sytyttää kynttilä jokaisena neljänä adventtisunnuntaina. Tänä vuonna ensimmäinen sytytetään 3. joulukuuta. Myös adventtikalenterin ensimmäinen luukku avataan samana ajankohtana.

Eri puolella maata seurakunnissa järjestetään adventtijumalanpalveluksia ja -messuja. Kirkollisissa tilaisuuksissa adventtiajan liturgisena värinä on violetti.

Lutherin kynästä

Martti Luther painottaa Kristuksen tulon perustuvan ainoastaan ja vain Jumalan rakkauteen ja armoon ja että Poikansa saapuminen on tarkkaan ilmoitettu etukäteen profeettain suulla.

Näin tapahtui, jotta kävisi toteen tämä profeetan sana: Sanokaa tytär Siionille: Katso, kuninkaasi tulee! Hän tulee luoksesi lempeänä, ratsastaen aasilla, työjuhdan varsalla. (Matt 21:4-5)

2017-11-20 10:03:55.0