Puu kerrallaan kohti parempaa maailmaa

Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen istutti eilen metsälehmuksen Lappeenrannan kirkon viereen. Tapahtuma käynnistää luterilaisen kirkon suuren tapahtuman – Reformaation 500-vuotisjuhlavuoden Lappeenrannassa ja koko Mikkelin hiippakunnassa.

Häkkinen_M.jpg

Armoa2017! – reformaatio 500 vuotta

Tänään, lokakuun viimeinen päivä, tulee kuluneeksi 499 vuotta siitä, kun Luther naulasi kuuluisat teesinsä Wittenbergin linnankirkon oveen. Lappeenrannan evankelisluterilaiset seurakunnat juhlistivat reformaation juhlavuoden alkua istuttamalla puun Lappeenrannan kirkon puistoon.

"Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun!"

Näin väitetään Martti Lutherin sanoneen. Se ei luultavasti pidä paikkaansa, mutta lause on kuitenkin jäänyt elämään ja se antaa puu-ulottuvuuden pian alkavaan juhlavuoteen.
     – Patsaiden ja muistomerkkien asemesta Reformaation 500-vuotisjuhlatoimikunta on päättänyt istuttaa 500 puuta luterilaisuuden synnyinkaupunkiin Wittenbergiin, kertoo Lappeenrannan seurakunnan kirkkoherra Hannu Haikonen.
         – Puu symboloi kestävää kehitystä ja uudistumista.
         – Viime keväänä Lappeenrannan seurakunnat istutti yhden noista 500 puusta – puun numero 311 (joka on hopealehmus) – puistoon, joka sijaitsee neuvostoliittolaisten sotilaiden kasarmialueella lähellä Wittenbergin keskustaa, hän jatkaa.

REFORMAATION 500-vuotisjuhlatoimikunnan toive on, että jokainen Wittenbergiin istutettu puu saa parin siinä maassa, josta puu on lahjoitettu. Lappeenrannan evankelisluterilaiset seurakunnat toteutti tämän toiveen istuttamalla metsälehmuksen Lappeenrannan kirkon viereen. Puun siunauksen ja sen luona vietettävän ehtoollisen toimitti Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen.
         – Reformaation merkkivuosi ja tänään istuttamamme puu viestittävät siitä, että seurakunnan ja kirkon elämässä pohjimmiltaan kaikki on Jumalan varassa, piispa Häkkinen toteaa.
          – Hän antaa kasvun. Se tuo turvallisuuden tulevaisuuteen. Meidät kirkon jäsenet kutsutaan Jumalan työtovereiksi. Se on luottamuksen osoitus.

2016-10-31 10:49:50.0