Kaatuneitten muistopäivän tapahtumat Lappeenrannan seurakunnissa 21.5.2023

Sotaveteraanijärjestöjen lippukulkue Lappeenrannan sankarihautausmaalla

Sotaveteraanijärjestöjen lippukulkue Lappeenrannan sankarihautausmaalla huhtikuussa 2022. Kuva: Jukka Kosonen

Kaatuneitten muistopäivää vietetään vuosittain toukokuun kolmantena sunnuntaina. Vuonna 1940 ensimmäistä kertaa järjestetty muistopäivä on omistettu kaikilla Suomen alueilla ja suomalaisia koskettaneissa sodissa sekä muissa taisteluluontoisissa tehtävissä kaatuneille, teloitetuille ja vankileireillä kuolleille henkilöille.

Kaatuneitten muistopäivää vietetään 21.5.2023 Lappeenrannan seurakunnissa järjestettävissä tilaisuuksissa, jotka ovat avoimia kaikille. Pukukoodi tilaisuuksissa on tumma puku ja kunniamerkit.

Kaatuneitten muistopäivän tilaisuudet Lappeenrannan seurakunnissa

Lappeenrannan keskustassa järjestetään sanajumalanpalvelus Lappeen Marian kirkossa klo 10. Jumalanpalvelusta voi seurata suorana verkkolähetyksenä Lappeen seurakunnan Youtube kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Jumalanpalveluksen jälkeen Lappeenrannan sankarihautausmaalla järjestetään sankarihautajaiset Venäjältä löydetyille suomalaisille sotilaille. Tilaisuus alkaa klo 11.15. Tilaisuutta voi seurata suorana verkkolähetyksenä täälläLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Seppelpartiot lähetetään kunniakäynneille keskustassa sijaitseville muistomerkeille ja haudoille.

Sankarihautajaisten ja seppeleiden laskun jälkeen Lappeenrannan kaupunki tarjoaa yleisölle muistokahvit kaupungintalon edustalla, jonne kaikki ovat tervetulleita.

Joutsenossa kaatuneitten muistopäivää vietetään klo 10 Joutsenon kirkossa alkavassa messussa ja sitä seuraavilla kunniakäynneillä ja seppeleenlaskutilaisuuksilla sotiemme muistomerkeillä Joutsenossa. Kirkkokahvit järjestetään Joutsenon seurakuntakeskuksessa, jossa on mahdollisuus seurata suoraa verkkolähetystä sankarihautajaisista.

Ylämaan kirkossa järjestetään ehtoollisjumalanpalvelus klo 10, ja sen jälkeen ovat vuorossa kunniakäynti ja seppeleenlasku Ylämaan sankarihautausmaan päämuistomerkillä. Kirkkokahvit järjestetään Ylämaan kirkon seurakuntasalissa

Nuijamaan kirkossa on ehtoollisjumalanpalvelus klo 10. Kunniakäynti ja seppeleenlasku tehdään Nuijamaan sankarihautausmaan päämuistomerkille. Kirkkokahvit järjestetään Nuijamaan seurakuntakeskuksessa.

Sammonlahden kirkossa järjestetään messu klo 10. Kirkkokahvi on tarjolla kirkon Ankkurisalissa, jossa on mahdollisuus seurata suoraa verkkolähetystä sankarihautajaisista.

2023-05-16 14:33:39.0