Via Crucis kokosi ennätysyleisön pääsiäisenä Lappeenrannan keskustaan

Viidettä kertaa Lappeenrannassa järjestettävä Via Crucis – Ristin tie kokosi ennätysyleisön.

Jeesus (Petri Liski) kantaa ristiä väkijoukon edessä.

Koronan vuoksi taukoa edelliseen tapahtumaan oli syntynyt viisi vuotta. Vuonna 2020 harjoitukset olivat jo menossa ja järjestelyt pitkällä, mutta korona-epidemia iski jarrut tuotantoon ja koko tapahtuma jouduttiin perumaan.

Lappeenrannan seurakuntayhtymän suurponnistus kokosi tänä vuonna paljon katsojia. Ristin tietä oli kulkemassa kahtena päivänä lähes 18 000 katsojaa poliisin arvion mukaan, suurin osa varsinaisena esityspäivänä pitkäperjantaina. Sekä järjestäjät, että esiintyjät olivat iloisia siitä, että ihmiset löysivät tapahtuman ja pääsivät mukaan tunnelmaan yhdessä tuhansien muiden kanssa.

Via Crucista oli luomassa yhteensä 180 vapaaehtoista ja työntekijöitä eri tehtävissä. Vapaaehtoisia oli mukana lavastamisessa, rakentamisessa ja puvustuksessa, kalusteiden vartioinnissa, tarjoilussa sekä kuorossa. Näyttelijöistä valtaosa oli niin ikään vapaaehtoisia amatöörejä, vain ns. pääosat oli miehitetty ammattinäyttelijöillä ja -laulajilla. Seurakuntayhtymän puolesta oli nimetty kolme työntekijää Marjo Hänninen, Anne Seino sekä Jari Berg jotka vastasivat yhdessä Via Cruciksen tuottamisesta ja käytännön järjestelyjen koordinoinnista. Ja monin paikoin itse tekemisestäkin, olihan tuottajien tarvittaessa paikattava puuttuvat palaset.

Pääsiäisnäytelmän ja -vaelluksen ohjauksesta vastasi aiempien vuosien tapaan Arto Myllärinen apuohjaajanaan Ani Hassinen. Koreografiasta vastasi niin ikään aiemmilta vuosilta tuttu Anna Levy. Näytelmä noudatti pääosiltaan tuttua kaavaa, mutta koska näyttelijät vaihtuvat, samoin kuin olosuhteet ja reitit, näytelmään tulee väkisin muutoksia. Näin ollen Via Crucis on joka kerta erilainen, toteaa ohjaaja Arto Myllärinen.

Jeesuksen roolissa nähtiin tällä kertaa Petri Liski, joka on monille teatterin ja tv:n katsojille tuttu. Pietarin roolissa oli oopperalaulajana ja Voice of Finlandin 2021 voittajanakin tunnettu Kalle Virtanen. Maria Magdalenan roolissa esiintyi tänä vuonna upea näyttelijä ja oopperalaulaja Eeva Semerdjiev. Lapsisolistina loisti Emelia Levy, tuttu mm. Heinähattu ja vilttitossu -elokuvista.

Eeva Semerdjiev ja Kalle Virtanen avasivat Via Cruciksen laulamalla ”Siunaa meitä Golgatan pyhä”.

Mieleenpainuvia hetkiä niin yleisölle kuin järjestäjillekin

Tapahtuma keräsi osallistujilta kiitosta. Erityisesti vallilla toteutettu loppukohtaus oli katsojille jälleen yksi mieleenpainuvimmista hetkistä. Järjestelytiimille viime hetken paikkaukset ja aikataulutus tuotti omat haasteensa, mutta esitys kenraaliharjoituksineen toteutui odotetulla tavalla.

Järjestävä kolmikko – tai troikka, kuten he itse kuvaavat tiimiään – kertoi suurimpana haasteenaan olleen löytää riittävästi vapaaehtoisia eri tehtäviin. Näin suuri tapahtuma vaatii valtavan määrän työtä ja ennakkojärjestelyjä sekä yhteistyötä monien eri tahojen kanssa. Nyt valitettavasti joidenkin työkuorma muodostui todella suureksi.

Järjestäjät kuitenkin korostavat, että suuresta urakasta ja monista erilaisista haastavista tilanteista huolimatta ajatukset Via Cruciksesta ovat positiivisia. Kaikki kohtaamiset, joita tuli vastaan projektin aikana ja keskustelut, joita kävimme niin harjoituksissa ja kadulla on painettu sydämeen, he kiittävät kaikkia osallistuneita. – Tämä kannatti toteuttaa.

Ristin tie kokosi tänä keväänä ennätysyleisön ja kulkueen Lappeenrannassa. Mukana kahtena päivänä noin 18 000 ihmistä.

Kuvat: Lappeenrannan seurakuntayhtymä/Jukka Kosonen

Katso kuvat tapahtumasta: https://lappeenrannanseurakuntayhtyma.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/2023+Via+Crucis/Via+Crucis+-+Ristin+tie+2023/

2023-04-17 09:05:24.0