Seurakuntayhtymä vuokraa maa-alueitaan aurinkovoimahankkeelle

Aurinkopaneelit_1920.jpg

Pixabay public domain picture

Lappeenrannan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi 25.1.2023 kokouksessaan maa-alueidensa vuokraamisen aurinkovoimahankkeelle Huuhansuo-Suurisuo alueelta, yhteensä noin 135 ha. Vuokralaisena on Etec Automation Oy ja hankkeen rahoittajana Taaleri Oy.

• Olimme yllättyneitä, kun meihin otettiin yhteyttä. Asiaa tarkoin tutkittuamme päädyimme esittämään yhteiselle kirkkovaltuustolle maa-alueiden vuokraamista kyseiselle hankkeelle. Katsomme, että hanke on koko maakunnan kannalta hyvä, talousjohtaja Kari Virtanen toteaa.

Etec Automation Oy:llä on useita vastaavia hankkeita menemässä. Tämä kyseinen Lappeenrannan hanke olisi näistä suurin, hankesuunnitelmaltaan kaikkiaan 900 ha. Jos hanke toteutuu suunnitellusti, hanke olisi Euroopan suurin aurinkovoimala-alue.

Alueella on paitsi seurakuntayhtymän, myös Lappeenrannan kaupungin sekä yksityisten maanomistajien maita.

Seurakuntayhtymän rooli hankkeessa on puhtaasti maanomistajan eli vuokranantajan rooli. – Olemme kuitenkin iloisia, että voimme olla omalta osaltamme mahdollistamassa puhtaan energian tuottamista ja olla näin tukemassa tulevaisuuden energiaratkaisuja, Virtanen sanoo.

Lappeenrannan seurakuntayhtymä on pyrkinyt toiminnoissaan huomioimaan ympäristönäkökulmat. Seurakuntayhtymällä on kirkon ympäristödiplomi ja sen käyttämä kaukolämpö on vihreää kaukolämpöä. Virtanen katsookin, että vuokraamalla maata vihreän energian tuotantoon tukee hyvin seurakuntayhtymän ympäristöstrategiaa

Kari Virtanen
Talousjohtaja
Koulukatu 12, 2. krs