Aleksander kastettiin perhekirkossa

Kynttilänpäivänä 3.2. vietettiin kasteperhekirkkoa Sammonlahden kirkossa. Kasteen toimittaminen perhekirkossa on papeille harvinaista herkkua, eivätkä

seurakuntalaisetkaan usein pääse osalliseksi tästä hienosta hetkestä. Siinäkin mielessä Aleksanderin vanhemmat; Sonja ja Fabrizio, tekivät perhekirkosta monelle unohtumattoman tuomalla pienen poikansa kastettavaksi koko yhteisön keskelle. Kastepapit Maarit Hirvi ja Juha Eklund olivat tästä iloisia, näin seurakuntalaiset pääsivät osallistumaan pyhään kasteeseen ja ottamaan uuden seurakuntalaisen vastaan seurakuntaan.

Suvun 50 vuotta vanhaan kastemekkoon puetun Aleksanderin taival alkoi suotuisasti kolmen papin, seurakuntalaisten ja yhdeksän kummin osallistuessa siunaukseen.

Juhlavuutta toi myös Anu-kanttorin johtama lapsikuoro kastelauluineen. Koko Kynttilänpäivän messun kulussa kaste oli vahvasti läsnä, ottipa kirkkoherra Juha Eklund Aleksanderin syliinsä Kynttilänpäivän teeman mukaisesti Vanhan Simeonin roolissa. Aleksander hurmasi kirkkoherran niin, ettei hän meinannut raaskia luovuttaa enää lasta kummin syliin lainkaan.

Tunnelma kirkossa oli välitön ja lämmin, ja monet seurakuntalaiset antoivatkin ihanaa palautetta – moni oli herkistynytkin.

Messun päätteeksi ja juhlan kunniaksi seurakunta tarjosi kaikille osallistujille maittavaa jauhelihakeittoa lisukkeineen.

Lue Maarit Hirven saarna Ajatuksia viikolle -palstaltamme >Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tutustu kasteeseen tarkemmin >Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Oikealla: Kappalainen Maarit Hirvi antoi Aleksander Leon Benjamininille pyhän kasteen reilun sadan seurakuntalaisen keskellä.

"Vanha Simeoni" kirkkoherra Juha Eklund Aleksander-vauva sylissään.