Hiekkakappeli siunattiin käyttöön sunnuntaina 12.6.

Lappeenrannan satamassa, Hiekkalinnan alueella otettiin sunnuntaina 12.6.2016 käyttöön Hiekkakappeli. Kappeli on hiekka- ja jääveistäjä Kimmo Frostin suunnittelema, ja sitä ovat olleet rakentamassa Juuso Partanen, Petri Monto ja Mika Tauschi Lappeenrannasta sekä hiekanveistäjä Andrey Vazhinskyy Ukrainasta.

Hiekasta tehtyä kappelia, jota käytettäisiin kirkollisiin tilaisuuksiin, ei tiettävästi ole koskaan ennen rakennettu missään päin maailmaa.

Lappeenrannan evankelis-luterilaiset seurakunnat pitävät hiekkakappelissa hartauksia torstaisin ja sunnuntaisin klo 15 läpi kesän. Kappelissa on mahdollisuus pitää myös muita kirkollisia tilaisuuksia. Monet rakentamisen aikana kappelin luona käyneet vierailijat ovat olleet innoissaan tästä mahdollisuudesta.

Kappelissa on hiekkaseinät ja läpinäkyvä katto. Katossa on myös "lasimaalaus" – Hyvä Paimen. Alttarin taakse on kuvioitu Enkeli-veistos. Kulku kappeliin tapahtuu isoon betonirenkaaseen rakennetun puuoven kautta. Kappeli kuuluu luontevasti tämänvuotiseen Ritarilinna-teemaan, jossa seikkailevat muun muassa muinaisen Salomonin temppelin puolustajat, Temppeliritarit. Ajallisesti Hiekkalinna-kokonaisuus on sijoitettavissa Ristiretkien aikakauden tietämille.

Kappelin suunnittelija, hiekka- ja jääveistäjä Kimmo Frosti kertoo, että hiekkakappeli on ollut mielessä jo vuosia. Hän on aiemmin veistänyt lumikirkkoja, minkä jälkeen hiekkakirkon tekeminen tuntui luontevalta. Frosti lisää, että kappelin hiljainen ja rauhallinen tunnelma sai kehuja jo rakennusaikana.

Kuva: Siru Lantta

2016-06-13 09:00:00.0