Lappeenrannassa kuultiin hyviä uutisia kriisiradiosta ja tv:stä sekä innostuttiin lähetystyöstä

Medialähetyspäiviä vietettiin viikonloppuna Lappeenrannassa. Päivien yhteydessä järjestettiin myös RipariMissio, johon osallistui yli 200 rippikoululaista. Lappeenrannan seurakuntayhtymän ja Medialähetys Sanansaattajien (Sansa) yhteistä kesäjuhlaa vietettiin teemalla Elämän aallot.

M18_L.jpg

RipariMissioon osallistuneet Lappeenrannan, Lappeen, Sammonlahden, Lauritsalan ja Rautjärven seurakuntien nuoret pääsivät kiertämään kolmessa pisteessä. Yhdessä pisteessä tutustuttiin matkalaukkuun mahtuvaan radiostudioon, jota käytetään luonnonkatastrofin sattuessa Aasiassa.

Toisessa pisteessä lähetystyöntekijä Elina Braz de Almeida, joka on muun muassa Lappeen ja Lauritsalan seurakuntien nimikkolähetti, esitteli ensi kesän rippikoululaisille työtään Kroatiassa. Kroatiassa toimii myös kansainvälinen tanssiryhmä M18, joka esiintyi nuorille ja opetti heille pieniä tanssikoreografioita.

Lappeenrannan seurakunnan lähetyskasvatussihteeri Maarit Berg ihastui tapaan, jolla M18-ryhmäläiset kohtasivat suomalaisnuoria, puhuivat avoimesti ja saivat heidät myös tanssimaan.

– M18-ryhmäläiset vakuuttivat, että jokainen on Jumalalle tärkeä. Näki, että nuoret oikein imivät sitä sanomaa. Nuoret myös näkivät, että kristittynä elämisen ei tarvitse olla vakavaa ja ilotonta ja että tanssinkin keinoin tehdään lähetystyötä, Maarit Berg sanoi.

Kriisiradio sai alkunsa tapaninpäivän tsunamista

Matkalaukkuradiota esitteli rippikoululaisille ja myös Medialähetyspäivien muussa ohjelmassa Mike Adams, joka on First Response Radion (FRR) kansainvälinen koordinaattori. FRR on humanitäärisen avun toimija Aasiassa. Toiminta sai alkunsa vuoden 2004 tsunamin jälkeen.

Kriisiradiolla välitetään katastrofialueella elintärkeää tietoa esimerkiksi siitä, missä voi yöpyä ja mistä saa vettä, mutta myös henkistä tukea. Tavoitteena on pystyttää radioasema 72 tunnin kuluessa katastrofista. Varusteet mahtuvat kolmeen matkalaukkuun; yhdessä on radiostudio, toisessa radiolähetin ja kolmannessa antenni.

Suomalaisvaroin hankittuja kriisiradiopaketteja on käytössä Indonesiassa, joka on erityisen altista aluetta luonnonkatastrofeille. Koulutettuja tiimejä on lisäksi Intiassa ja Filippiineillä sekä piakkoin myös Nepalissa ja Pakistanissa.

– 12 vuoden aikana olemme kouluttaneet 12 tiimiä ja olleet mukana 22 eri luonnonkatastrofissa. Emme radioi pelkästään informaatiota, vaan lähetämme myös musiikkia. Monet kokevat, että musiikki auttaa heidän sieluaan katastrofin keskellä, Mike Adams kertoi.

Neljä lähetystyöntekijää siunattiin

Medialähetyspäivien piispanmessussa Lappeen Marian kirkossa sunnuntaina 22.5. siunattiin neljä Sansan lähetystyöntekijää ja yksi vapaaehtoinen aluetyöntekijä. Ensimmäiselle työkaudelle siunattiin Sansan uusin lähetystyöntekijä, BA ja yo-merkonomi Sirpa Rissanen, joka työskentelee satelliittitelevisio SAT-7:n hankehallinnossa Kyproksella.

Mediatutkija, filosofian tohtori Eila Murphy siunattiin 11. työkaudelle tutkimustyöhön medialähetysjärjestö FEBC Internationalin palvelukseen. Erityisopettaja Eeva Vähäsarja ja diplomi-insinööri Jari Vähäsarja siunattiin toiselle työkaudelle medialähetysjärjestö TWR-Euroopan palvelukseen Itävaltaan. Eeva Vähäsarja koordinoi Hanna-työtä ja Jari Vähäsarja toimii projektien hallintakoordinaattorina.

Lisäksi siunattiin vapaaehtoiseksi aluetyöntekijäksi Pirjo Antila. Sansan työn yhteydessä toimii kasvava joukko vapaaehtoisia aluetyöntekijöitä, jotka pitävät esillä medialähetystyötä kotipaikkakunniltaan käsin.

Työntekijöiden siunaamisen toimitti Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen. Hän muistutti saarnassaan, että lähetys on kirkon perustehtävä. Jokaisen kristityn tehtävä on olla mukana lähetystyössä, oman kutsumuksensa mukaisesti.

– Te tänään työhön siunattavat olette ottaneet vastaan Jeesuksen kutsun ja haluatte palvella häntä sanoin ja teoin. Voimanlähteenä työssänne on sama ristin evankeliumi, jota toisille välitätte. Siihen te saatte luottaa myös omalla kohdallanne. Sillä hän, joka teitä kutsuu, on luvannut olla kanssanne kaikkina päivinä maailman loppuun asti, piispa Häkkinen vakuutti.

Uutuutena satelliittitapahtumat kuudella paikkakunnalla

Medialähetyspäiviä saattoi lauantai-iltapäivänä 21.5. seurata myös suoran nettilähetyksen välityksellä. Tänä vuonna uutuutena olivat niin sanotut satelliittitapahtumat, joita järjestettiin kuudella paikkakunnalla.

Alajärven, Forssan, Kajaanin, Oulun Tuiran, Rovaniemen ja Vaalan seurakunnissa järjestetyissä satelliittitapahtumissa katsottiin suoraa nettilähetystä Lappeenrannasta.

Medialähetyspäivillä juhlittiin myös 20 vuotta täyttänyttä SAT-7-satelliittitelevisiota. Sansan lähetystyöntekijöistä Sirpa Rissanen ja Mikael Tunér työskentelevät SAT-7:lle, mutta myös eläkkeelle jäänyt David Ezzine jatkaa edelleen tv-ohjelmien tekemistä.

– Monelle arabinaiselle SAT-7 on ainoa ikkuna ulkomaailmaan. Se voi olla hänelle ainoa mahdollisuus kuulla paitsi kristillisestä uskosta, myös oppia naisten ja lasten oikeuksista, terveydestä, ravinnosta, lapsettomuudesta ja monista muista käytännön asioista. Naisten kautta tieto välittyy lapsille, muistutti Sirpa Rissanen.

Lisätietoa ja kuvapyynnöt:
Tiedottaja Annaleena PakkanenLinkki avautuu uudessa välilehdessä, 050 437 2155
sansa.fi/ajankohtaistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Medialähetys Sanansaattajat (Sansa) on Suomen ev. lut. kirkon lähetysjärjestö. Sansa tekee ja tukee kristillistä mediatyötä 36 kielellä Aasiassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja Euroopassa.

Kuva: Siru Lantta

2016-05-23 08:25:30.0