Etelä-Karjalan Pipliaseura juhlistaa 200-vuotista historiaansa

Etelä-Karjalan Pipliaseura viettää 200-vuotisjuhliaan sunnuntaina 22.4.2018. Juhlaan kuuluvat Juhlajumalanpalvelus klo 10 Lappeen Marian kirkossa, jossa saarnaa piispa Seppo Häkkinen. Juhlajumalanpalveluksen jälkeen seura järjestää juhlan Lappeenrannan seurakunnan tiloissa Kirkkokatu 10:ssä. Juhla huipentuu Alussa oli Sana -näytelmään, joka esitetään Lappeen seurakunnan Marian kirkossa klo 15.00. Näytelmän käsikirjoituksesta ja ohjauksesta vastaavat rovasti Pirkko Varis sekä ohjaaja-näyttelijäpariskunta Iiris ja Eero Rannio.

IMG_20180415_170921_THUMB.jpg

Yksi kirja sadoilla kielillä koko maailmalle – Etelä-Karjalan Pipliaseura 200-vuotta

”Yksi kirja sadoilla kielillä koko maailmalle” on ensimmäisten Raamattuseurojen ajoista asti kulkenut Pipliaseurojen perusperiaate. Itse toiminnan sanotaan lähteneen pikku Mary Jonesin tarinasta, joka säästi kuusi vuotta saadakseen oman Raamatun. Raamattujen tarvetta helpottamaan perustettiin Pipliaseuroja ympäri maailman.

Skotlantilaisen John Pattersonin matka Suomeen 1800-luvun alkupuolella johti Suomen Pipliaseuran perustamiseen Suomen Turkuun vuonna 1812. Pian kuitenkin huomattiin, että Raamattujen tarve oli maassamme niin runsas, että tarvittiin lisää resursseja. Tilannetta korjaamaan perustettiin vuonna 1818 Wiipurin Bibliaseura jonka tarkoituksena oli Raamattujen käännättäminen ja levittäminen kansan keskuuteen. Ja yhä Etelä-Karjalan Pipliaseura käännättää Raamattuja suomensukuisille kansoille, kuten seuran ydintehtäviin on kuulunut jo 200 vuoden ajan.

1800-luvun Englannista Lappeenrantaan

Tapahtumasarjaan, joka vie katsojat 1800-luvun Englannista Etelä-Karjalan Pipliaseuran syntyyn Lappeenrannassa, pääsee tutustumaan sunnuntaina 22.4. Lappeen Marian kirkossa klo 15.00. Alussa oli Sana -näytelmä on tehty Etelä-Karjalan Pipliaseuran 200-vuotisjuhlaa varten. Se käy läpi Suomen Pipliaseurojen historian siihen saakka kun Viipurin pipliaseurasta tuli Etelä-Karjalan Pipliaseura II maailmansodan jälkeen.

Etelä-Karjalan Pipliaseurassa on tänään noin 200 henkilöjäsentä Imatran ja Lappeenrannan rovastikunnan alueilta, seurakunnat ovat jäsenseurakuntia. Raamattulähetystyö on kohdistunut erityisesti suomensukuisten kansojen pariin. Etelä-Karjalan Pipliaseuralle osoitetut lahjoitukset menevät Suomen Pipliaseuran kansainväliseen työhön, josta kautta se kanavoidaan raamatunkäännös- ja lukutaitotyöhön sekä raamattujakeluihin. Tuen kohdentaminen on kääntymässä Kiinan vähemmistökansojen raamattulähetystyöhön.

Tervetuloa mukaan Etelä-Karjalan Pipliaseuran 200-vuotisjuhlille!

Juhlatilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja: