Sisällissodan muistovuoden avaus on Kallion kirkossa 20. tammikuuta

Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei ollut sodan osapuoli, mutta ei myöskään ulkopuolinen. Sodassa kirkon jäsenet taistelivat toisiaan vastaan, ja sodan haavat ovat myös kirkon haavoja.
Punaisten muistomerkki Marjatta Kupias_THUMB.jpg

Tänä vuonna on kulunut 100 vuotta Suomen sisällissodasta. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on mukana sodan muistamisessa. Lauantaina 20. tammikuuta järjestetään muistovuoden avaus Kallion kirkossa kello 12. Tilaisuus on osa Sovinto 100 –tapahtumaa.

Arkkipiispa Kari Mäkinen avaa muistovuoden vieton Kallion avajaistilaisuudessa, joka on osa Sovinto 100 -tapahtumaa. Puhujina ovat lisäksi psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti Mari-Kaarina Hiltunen ja dosentti Ilkka Huhta.

Sisällissota kosketti myös kirkkoa

Kirkon johto ja suuri osa papistosta samastui sodan valkoiseen osapuoleen. Tämän jäljet ovat tuntuneet kirkon roolissa, käsityksissä kirkosta ja kansankirkon rakentamisessa pitkään.

Seurakunnat toimivat sodan aikana kuitenkin sekä punaisten että valkoisten hallitsemilla alueilla. Jumalanpalveluksia pidettiin, kirkoissa rukoiltiin ja kirkkoihin tuotiin pelon, surun, vihan, katkeruuden, tuskan ja toivon kokemukset.

Vaietusta sodasta kerrotuksi sodaksi

Vuonna 2018 kirkko kutsuu suomalaisia viettämään vuoden 1918 muistoa uusilla, vanhoista jakolinjoista vapailla tavoilla ja antamaan tilaa ihmisten kertomuksille. Samalla etsitään sovitusta ja yhteistä pohjaa, joka voi näyttää tietä eteenpäin ja antaa toivoa sisällissotien repimälle maailmalle.

”Sota ja sen jälkiselvittelyt tuhosivat ja repivät rikki valtavan määrän inhimillistä elämää”, arkkipiispa Mäkinen sanoo. ”Vaikeimmissa muistoissa on ollut paljon vaiettua. Vaietusta sodasta voi muistovuonna tulla kerrottu sota, yhteinen osa suomalaista kertomusta. ”

Arkkipiispa kehottaa seurakuntia huomioimaan alueellaan olevat sekä punaisten että valkoisten haudat ja muistomerkit ja osoittamaan kunnioitusta sodan uhreille.

Sovinto100 -ratkaisupajoissa ratkaistaan haasteita ja etsitään yhteisymmärrystä

Sovinto 100 -tapahtumassa Kallion kirkossa 19.–21.1.2018 etsitään ratkaisuehdotuksia yhteiskunnallisiin epäkohtiin sekä rakennetaan sovintoa eri lailla ajattelevien ihmisten kesken. Syksyn 2017 aikana Kallion seurakunnassa järjestettiin Sovinto 100 -ratkaisupajoja, joissa syrjäytymisvaarassa olevat nuoret, maahanmuuttajat ja köyhyyttä kokevat laativat päättäjien ja asiantuntijoiden kanssa ratkaisuehdotuksia muuan muassa vihapuheen pysäyttämiseksi ja köyhyyden ja eriarvoistumisen vähentämiseksi.

Muutkin seurakunnat voivat halutessaan järjestää ratkaisupajoja. Pajojen materiaaliin voi tutustua Sovinto100-sivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Monissa seurakunnissa sisällissodan muistojumalanpalvelusta vietetään sunnuntaina 11. maaliskuuta.

Kaatuneiden muistopäivänä seurakunnissa muistetaan erityisesti sisällissodan vainajia.

Seurakunnat voivat järjestää muisteluryhmiä, joissa voi käsitellä sekä vuoden 1918 sisällissodan että 1939 - 1945 sotavuosien muistoja. Ryhmiä varten on tuotettu materiaalia, joka löytyy Sakasti-palvelusta. Sakastin muistovuoden sivuilta löytyy myös dosentti Ilkka Huhdan artikkeli, joka avaa kirkon asemaa sisällissodassa.

Thu Jan 18 15:04:00 EET 2018