Mikkelin tuomiokapitulille Kirkon ympäristödiplomi

Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulille on myönnetty Kirkon ympäristödiplomi vuosiksi 2017-2021.
ymp_THUMB.jpg

Työ diplomin hakemiseksi aloitettiin syksyllä 2015. Ulkopuolisena asiantuntijana on toiminut DI, maisemasuunnittelun hortonomi Eija Leskinen Heinolasta, joka toimii myös Kirkon ympäristödiplomin auditoijana Mikkelin hiippakunnassa. Ympäristöjärjestelmän ulkoinen auditointi tehtiin maaliskuussa 2017.

Kapitulissa järjestettiin maanantaina pienimuotoinen juhlahetki saavutuksen kunniaksi. Paikalla oli myös Ouri Mattila, jonka aloitteesta diplomin hankinta pantiin vireille. Silloinen hiippakuntadekaani iloitsi siitä, että ympäristödiplomi saatiin Mikkelin kapitulille toisena tuomiokapitulina kirkossa. Aikaisemmin diplomin hankkiminen oli mahdollista vain seurakunnille, mutta nyt se on mahdollista myös kirkon keskushallinnon yksiköille. Mattila toivoo tuomiokapitulin ympäristödiplomi palvelevan esimerkkinä ja kannustimena ympäristödiplomiasioissa hiippakunnan seurakunnille. ”Tuomiokapituli haluaa elää luomakunnassa, niin kuin kirkko opettaa: Lähtökohtana on kiitollisuus luomakunnasta, elämän lahjasta.”

Kahvitilaisuudessa oli myös Eija Leskinen, jonka mukaan ympäristötyö Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulissa on ollut edistyksellistä. Siihen on koko henkilöstö sitoutunut. ”Jokainen on omalta osaltaan tehnyt ekologisia valintoja toiminnassaan.” Leskinen uskoo, että hiippakunta voi koulutuksen avulla lisätä ympäristöosaamista myös seurakunnissa.

Juhlahetkessä nautittiin reilun kaupan kahvia ja teetä. Luonnollisesti.

Kuvassa: piispa Seppo Häkkinen, DI Eija Leskinen, hiippakuntadekaanit Ouri Mattila (eläkk.) ja Marko Marttila. Kuva Ari Tähkäpää

2017-08-21 14:58:22.0