Luterilaisuus, muutos ja hyvä huominen esillä kirkon SuomiAreena-ohjelmassa

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on Suomen satavuotis- ja reformaation 500-vuotismerkkivuonna yksi SuomiAreenan pääyhteistyökumppaneista. Kirkon laajassa ohjelmassa keskustellaan muun muassa luterilaisuudesta, uskontojen roolista yhteiskunnassa sekä muutoksesta kohti entistäkin parempaa Suomea.
Armoa! omenapuu_pieni_tekstillä_THUMB.jpg

Maanantaina järjestettävässä Rauha, rasismi, radikalisoituminen – uskontojen rooli yhteiskunnassa? -paneelissa kysytään, tuovatko uskonnot turvaa vai turvallisuusuhkaa. Keskustelemassa ovat Kaarlo Kalliala, Hussein al-Taee, Paula Risikko, Milla Perukangas ja Rolf Steffansson. Keskiviikon paneelissa Ei Suomea ilman reformaatiota: kuinka luterilaisia olemmekaan? puolestaan pohditaan, miten luterilaiset arvot näkyvät tämän päivän Suomessa ja millaista reformaatiota tarvitaan juuri nyt. Keskustelemassa Kari Mäkinen, Minna Helle sekä Thomas Wilhelmsson. Tarkat tiedot paneeleista ovat osoitteessa evl.fi/suomiareenaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kirkko pystyttää yhdessä valtioneuvoston kanslian Suomi100-hankkeen kanssa Poriin Muutosterassin, joka on auki ympärivuorokautisesti koko SuomiAreenan ajan. Terassilla jokainen voi istuttaa muutostoiveensa ja -ideansa, jolla Suomea kehitetään entistäkin paremmaksi. Aloitteisiin etsitään ratkaisuja yhdessä asiantuntijoiden ja päättäjien voimin. Muutostoiveiden teemoista keskustellaan SuomiAreenan aikana esimerkiksi joka ilta yhden ministerin ja yhden piispan voimin.

Piispan iltahetkissä aiheina Luther, pelot ja arvot

Porissa on mukana kaikkiaan kahdeksan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispaa. Muutosterassiin liittyvien keskustelujen lisäksi piispoja on tavattavissa päivittäin torikahveilla. Piispan iltahetkissä on puolestaan luvassa ajankohtaista keskustelua yhteiskunnallisten vaikuttajien kanssa. Maanantai-iltana piispa Jari Jolkkonen ja kirjailija Antti Nylén pohtivat, pilasiko Luther kristinuskon. Tiistaina piispa Kaarlo Kalliala ja sisäministeriön maahanmuuttojohtaja Sirkku Päivärinne keskustelevat suomalaisista peloista. Torstaina arkkipiispa Kari Mäkisen ja professori Sixten Korkmanin aiheena ovat suomalaiset arvot.

Kirkon SuomiAreena-ohjelmaan kuuluvat myös muun muassa Erilainen mingle -kohtaaminen, jo perinteeksi muodostunut virsi- ja viini-ilta, John the Baptist -oratoriokonsertti sekä koko perheen liikuntatapahtuma. Kirkon järjestöt esittäytyvät yhteisessä teltassa Kansalaistorilla. Koko kirkon ohjelma on osoitteessa evl.fi/suomiareenaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Pyhiinvaellus pyöräillen – Tour de Armo Sastamalasta Poriin

Sunnuntaina 9.7. järjestetään kaikille avoin Tour de Armo -pyhiinvaelluspyöräily Sastamalasta Poriin, varaslähtönä alkavalle SuomiAreenalle. Reitin varrella tutustutaan Sastamalan Pyhän Marian, Tyrvään Pyhän Olavin, Huittisten, Kokemäen ja Ulvilan keskiaikaisiin kirkkoihin.

Lokakuun viimeisenä päivänä 2017 tulee kuluneeksi 500 vuotta siitä, kun Martti Luther julkaisi kirkkoa ja lopulta koko yhteiskuntaa muuttaneet 95 teesiänsä. Reformaation merkkivuodelle on annettu Lutherin ajattelusta nouseva otsikko Armoa 2017, mihin viittaa myös pyöräretken nimi.

SuomiAreena järjestetään Porissa 10.–14.7.2017. Kirkon ohjelma SuomiAreenalla osoitteessa https://evl.fi/suomiareenaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja kirkon SuomiAreena-ohjelmasta: Kirkon tiedotuskeskus, tiedotuspäällikkö Eeva-Kaisa HeikuraLinkki avautuu uudessa välilehdessä, puh. 040 688 1421.

Tiedustelut pyöräretkestä ja vapaaehtoinen ilmoittautuminen pyöräretkelle: Kirkkohallitus, Toiminnallinen osasto, asiantuntija Tiina SaarelaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, puh. 050 344 8573

Tue Jul 04 11:55:46 EEST 2017