Lappeenrannan kirkon historiaa

Monella suomalaisella kirkolla on oma ainutlaatuinen historiansa. Näin on myös Lappeenrannan seurakunnan kirkolla.

Vuonna 1912 venäläiset viranomaiset alkoivat rakennuttaa akateemikko Georg Kosekoffin piirustusten mukaan ortodoksista sotilaskirkkoa Lappeenrantaan sijoitetulle 20. suomenmaalaiselle rakuunarykmentille. Kaikki sotilaat olivat rykmentin nimestä huolimatta venäläisiä.

Kirkon paikaksi määrättiin kaupungin komein paikka Nikolain valleilla varuskunta-alueen vieressä. Kirkon rakennustyöt jäivät kesken, kun ensimmäinen maailmansota vei venäläisjoukot taistelukentille pois kaupungista.

Suomen itsenäistymisen jälkeen nuori Lappeenrannan seurakunta sai omistukseensa keskeneräisen ja osittain rapistuneen rakennuksen. Arkkitehti Ilmari Launiksen suunnitelmien mukaan rakennus peruskorjattiin luterilaiseksi kirkoksi. Kirkon suurta vihkiäisjuhlaa vietettiin 12.8.1924.